8. festivalový koncert Lednicko-valtického hudebního festivalu / závěrečný gala koncert v jízdárně zámku Valtice
8. FESTIVALOVÝ KONCERT / ZÁVĚREČNÝ GALA KONCERT
ZÁMECKÁ JÍZDÁRNA VALTICE
Program koncertu:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) Symfonie „Pařížská“ KV 297
I. Allegro assai
II. Andante
III. Allegro
Joseph Haydn (1732–1809) Koncert pro lesní roh, D dur č. 1, Hob.VIId: 3
I. Allegro
II. Adagio
III. Allegro
************************************
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) Kouzelná flétna – předehra k opeře
Joseph Haydn (1732–1809) Koncert pro violoncello, D dur č. 2, Hob. VIIb: 2
I. Allegro moderato
II. Adagio
III. Allegro
Filharmonie Bohuslava Martinů
Krátce po osvobození, přesněji 1. června 1945, se vytvořil základ Symfonického orchestru n. p. Baťa. První koncertní vystoupení orchestru se datuje 30. dubna 1946, do čela bezmála 50-ti členného orchestru se tehdy postavil Rudolf Kvasnica. V květnu 1950 zahájila Filharmonie pracujících svou první lázeňskou sezonu v Luhačovicích, pět letních měsíců produkcí pro lázeňské hosty se stalo v dalších letech tradicí. Název orchestru v průběhu doby prošel několika změnami – od Symfonického orchestru n. p. Baťa, přes Filharmonii pracujících až k názvu Státní symfonický orchestr kraje Gottwaldovského. Na začátku roku 1989 byl přejmenován na Filharmonii Bohuslava Martinů.
Postupně z něj vyrostl významný český orchestr, jehož umělecký profil utvářela řada vynikajících šéfdirigentů a stálých či hostujících dirigentů – Rudolf Kvasnica, Richard Týnský, Eduard Fischer, Jaroslav Opěla, Petr Altrichter, Miloš Machek, Peter Lücker, Kirk Trevor, Tomáš Koutník, Jakub Hrůša, Stanislav Vavřínek a řada dalších. Od sezony 2015 – 16 je šéfdirigentem Vojtěch Spurný. Hlavním hostujícím dirigentem je Leoš Svárovský. S orchestrem vystoupila řada vynikajících sólistů: Mstislav Rostropovič, Magdalena Kožená, Daniel Schafran, Mischa Maisky, Vadim Repin, Jennifer Larmore, Libuše Domanínská, Eduard Haken, Dagmar Pecková, Eva Urbanová, Václav Hudeček, Ivan Moravec, Eugen Indjic Rolando Villazón, Joseph Calleja ad. Na koncertě k 70. výročí založení FBM 28.4.2016 zahrál klavírista Fazil Say.
Do jeho repertoáru patří velká symfonická díla, ale též skladby přesahující i do oblasti jazzu, šansonu nebo populární hudby. Koncertní činnost orchestru má v současnosti základ ve třech řadách abonentních, mimoto však orchestr vystupuje v dalších koncertů ve Zlíně i jeho regionu. Hostuje též na všech významnějších festivalech České republiky, např. Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj Ostrava, Špilberk Brno, Pražské hudební slavnosti ad.. Zahraniční turné přivedla orchestr do Itálie, Dánska, Maďarska, Chorvatska, Řecka, Polska, Rakouska, Rumunska, Německa, Francie, Portugalska, Španělska, Ukrajiny a USA (Carnegie Hall). V roce 2016 vystoupila Filharmonie Bohuslava Martinů jako první český orchestr po 57 letech v Indii.
Již od roku 1972 je FBM Zlín pořadatelem ojedinělého mezinárodního festivalu mladých koncertních umělců Talentinum, dále organizuje podzimní mezinárodní hudební festival Harmonia Moraviae.
Spolupráce s rozhlasem a televizí, stejně jako nahrávky na zvukové nosiče jsou pravidelnou součástí činnosti orchestru.
Od ledna 2011 Filharmonie sídlí v nově postaveném Kongresovém centru Zlín, které navrhla známá česká architektka Eva Jiřičná.
VOJTĚCH SPURNÝ – Dirigent
(*1964), přední český dirigent, klavírista, cembalista a pedagog, studoval nejprve hru na klavír a flétnu na Pražské konzervatoři, později operní režii, dirigování a cembalo na Akademii múzických umění v Praze. Interpretaci staré hudby a hru na cembalo dále studoval na Hoogeschool de Kunsten v holandském Utrechtu.
Během své operní dirigentské praxe spolupracoval s barokním divadlem Drottningholm Palace, Divadlem J. K. Tyla v Plzni, Göteborg Opera, Oslo Opera House, Staatstheater Hannover, Komorní operou Praha, Národním divadlem a Státní operou Praha.
V letech 1999 – 2004 byl ve Státní opeře Praha stálým dirigentem a v sezoně 2002 – 2003 zde zastával funkci uměleckého šéfa Opery.
Jako dirigent během své koncertní činnosti spolupracoval m.j. s Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, PKF – Prague Philharmonia, Chursaechsische Kammerphilharmonie, Pražský komorní orchestr, Severočeská filharmonie Teplice, Janáčkova filharmonie Ostrava, a s významnými interprety jako je S. Brill, P. Bernold, V. Hudeček, M. Hundeling, S. Kam, Š. Margita, M. Maisky, D. Pecková ad.
KATEŘINA JAVŮRKOVÁ – Lesní roh
začala hrát lesní roh v devíti letech u Tomáše Krejbicha v ZUŠ Na Popelce a ve studiu pokračovala na Pražské konzervatoři ve třídě prof. Bedřicha Tylšara. Od roku 2011 studuje na Akademii múzických umění v Praze u Zdeňka Divokého a Radka Baboráka. Během studií se zúčastnila stáže na Conservatoire Nationale Supérieur de Musique et Danse Paris ve třídě prof. Andrého Cazaleta.
Je vítězkou několika mezinárodních interpretačních soutěží, jmenujme například Mezinárodní žesťovou soutěž v Brně, Mezinárodní soutěž „Federico II di Svevia“ v Itálii (2011), avšak nejvýznamnějším úspěchem Kateřiny Javůrkové je 2. cena v Mezinárodní soutěži ARD v Mnichově (2016) a získání 1. ceny mezinárodní interpretační soutěže Pražské Jaro 2013. Od ledna 2014 působí v hornové skupině České filharmonie a v minulosti byla členkou PKF – Prague Philharmonia. Sólově vystupovala například s Českou filharmonií, PKF – Prague Philharmonia, Münchener Kammerorchester, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, NOSPR Katowice, se kterými v Praze premiérovala Koncert pro lesní roh Krzysztofa Pendereckého. V komorní oblasti působí v dechovém kvintetu Belfiato Quintet. S tímto souborem získala 3. cenu na 6. Mezinárodní soutěži dechových kvintetů “Henri Tomasi” ve francouzské Marseille.
JIŘÍ BÁRTA – Violoncello
je přední violoncellista své generace, studoval u Josefa Chuchra a Mirko Škampy v Praze, Borise Pergamenschikowa v Kolíně nad Rýnem a Eleonore Schoenfeld v Los Angeles. V roce 1991 obdržel cenu Europäische Förderpreis für Musik v Dráždanech a cenu Rostropovich – Hammerovu v Los Angeles. Spolupracuje s předními českými a mezinárodními orchestry jako jsou Česká filharmonie, Slovenská filharmonie, Royal Philhramonic Orchestra London, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Berliner Symphoniker a dirigenty jako Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Libor Pešek, Gennadij Rozhdestvenski, Maxim Šostakovič, je pravidelně zván na přední festivaly a pódia mj. Barcelona, Berlín, Bratislava, Buenos Aires, Edinburgh, Istanbul, Los Angeles, Mnichov, Newport, New York, Paříž, Praha, Salzburg, Tokio, Londýn. Jeho nahrávky u firmy Supraphon byly časopisem Harmonie dvakrát vyhodnoceny jako nejlepší ve svých kategoriích (Ceny Harmonie 1995, 1999), zahrnují kritiky ceněnou nahrávku všech Bachových violoncellových suit i Šostakovičových koncertů s dirigentem Maximem Šostakovičem a Pražskými symfoniky i oba koncerty Dvořákovy, A Dur (s klavíristou Janem Čechem) a h moll (s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem). Bártovu disku s Kodályho sólovou sonátou udělil londýnský časopis The Grammophone „Editor´s Choice“ , do stejného výběru se dostalo i Bártovo poslední CD s violoncellovými koncerty Bohuslava Martinů, J.Foerstera a Jana Nováka za spolupráce Pražské komorní filharmonie a dirigenta Jakuba Hrůši. Jiří Bárta spolupracoval i s Magdalenou Koženou na jejím albu „Songs“ pro Deutsche Grammophon oceněném Gramophone Award v r. 2004. Pro londýnský Hyperion natočil Jiří Bárta CD s violoncellovými sonátami Ignaaza Moschelese a Johanna Nepomuka Hummela, zcela nedávno CD se sonátami Antona Rubinsteina (oboje s klavíristou Hamish Milnem). S jazzovým kvartetem Milana Svobody spolupracoval na klasicko – jazzovém CD „Znamení Střelce“ (Lotos, nominováno na výroční ceny Akademie populární hudby a jazzu 2007).
V roce 2008 spoluzaložil Mezinárodní festival komorní hudby v Kutné Hoře. V loňském roce se stal kurátorem festivalu Dvořákova Praha. Od roku 2012 hraje na nově postavené violoncello německého mistra Dietmara Rexhausena.